Četvrtak,
19. juli 2018.
TELETRGOVINA
17:30 - 17:45
FACE analize

Zašto je opet skuplje gorivo: Tržište u BiH prilagođeno švercerima

Skok cijena naftnih derivata po automatizmu dovodi i do rasta cijena svih drugih namirnica i usluga, koje se zadržavaju i nakon pojeftinjenja goriva

 

Skok cijena naftnih derivata po automatizmu dovodi i do rasta cijena svih drugih namirnica i usluga, koje se zadržavaju i nakon pojeftinjenja goriva, piše Mario Pejović za Al Jazeera.

Tržište Bosne i Hercegovine je, čini se, prilagođeno švercerima, a državne vlasti ili ne znaju ili ne žele raditi svoj posao i osigurati stabilnost i ugodan život svojim građanima, navode iz udruženja za zaštitu potrošača. Najbolji pokazatelj toga je gotovo stalno poskupljene cijena goriva, koje je u bh. entitetu Federacija BiH u tri mjeseca "skočilo" treći put.

Predsjednik mostarske Udruge za unapređenje kvalitete življenja Futura, Marin Bago, govori da u oči upada činjenica da već godinama pri svakom poskupljenju goriva na svjetskom tržištu dolazi do trenutnog poskupljena goriva i na tržištu Bosne i Hercegovine, kao da su baš tog dana svi rezervoari distributera potpuno prazni.

Sa druge strane, kad "padnu" cijene goriva u svijetu, čini se da su rezervoari u BiH puni goriva nabavljenog po starim cijenama, što dovodi do toga da se dugo treba čekati da se prilagode cijene na bh. pumpama.

On kaže da nadležna bh. ministarstva tačno znaju koliko distributeri imaju goriva u rezervoarima i da im ne smiju dozvoliti da se "igraju" s količinama nabavljenim po starim cijenama, a koje se prodaju po novim, višim cijenama.

Puzajući rast cijena

- Ta situacija je vrlo providna i da se lako riješiti -, dodaje Bago.

Dodatni problem je što skok cijena naftnih derivata po automatizmu dovodi i do rasta cijena svih drugih namirnica i usluga, koje se zadržavaju i nakon pojeftinjenja goriva.

Zbog toga u BiH postoji dugogodišnji puzajući rast cijena, koji je doveo do toga da je potrošačka korpa dva i po puta skuplja od prosječne plate u FBiH, što Bago naziva "luđačkom situacijom".

Također, u BiH je moguće na policama naći proizvode koji su znatno skuplji nego identični proizvodi koji se prodaju u prodavnicama širom Evrope, što je još jedan pokazatelj da tržištem niko ne upravlja, kaže.

Glavni problem za ovakvo stanje u državi je vlast koja ili ne zna ili ne želi raditi svoj posao, smatra prvi čovjek mostarskog udruženja za unaprjeđenje kvalitete življenja.

- Ne trebamo mi izmišljati toplu vodu, trebamo samo vidjeti šta rade zemlje koje drže do sebe -, dodao je Bago.

A to rješenje su adekvatne državne robne rezerve, kojim se osigurava stabilnost na tržištu.

Domaćinsko razmišljanje

Prema Baginom mišljenju, BiH ima dovoljno robnih rezervi goriva za samo jedan dan, što je apsolutno neprihvatljivo. "S rezervama za jedan dan, vi apsolutno ništa ne možete!"

Robne rezerve, pojašnjava, omogućavaju da se "pregrme" svakodnevne fluktuacije na tržištu i osigura stabilnost cijena, jer država distributerima dotokom goriva po starim cijenama osigurava i nepromjenjivost svega ostalog. Bez višemjesečnih rezervi goriva, ali i drugih namirnica, nema ni stabilnosti na tržištu.

- Normalno, domaćinsko razmišljanje svake osobe je da ima određene rezerve bilo čega, pa bi tako i trebalo biti sa državom. Mi jednostavno nemamo vodstvo koje razumije ekonomiju, ljudi koji vode državu ne vode računa o stabilnosti države -, kaže.

A nestabilno tržište nije u interesu ni građana, ni investitora ni poduzetnika, navodi Bago.

- Nestabilno tržište odgovara samo švercerima i čini mi se da pravimo zemlju koja je prilagođena švercerima.

Građani Bosne i Hercegovine su prepušteni na milost i nemilost raznih lobija, koji rade šta i kako hoće, dodaje, a iako postoje mehanizmi koji mogu tržište činiti stabilnim, ti mehanizmi se ne koriste ili se u potpunosti izbacuju iz upotrebe, kaže.

Udar na džep

Novo poskupljenje goriva je nešto građani sigurno nisu priželjkivali. Kako kaže Damir Alić, koji se bavi uslugama prevoza i transporta, česti rast cijena itekako osjeti na svom džepu. Unaprijed dogovorene cijene prevoza ljudi i robe mora držati fiksnim kako ne bi izgubio mušterije, a iz svog novčanika za sada pokriva razliku u višoj cijeni goriva.

I njegov "novi" polovni kombi, kupljen kako bi proširio poslovanje, već je skuplji nego što ga originalno platio.

- Sve sam unaprijed isplanirao, koliko moram izdvajati za kredit koji sam digao da kupim kombi. Ali, kako je gorivo skuplje, dođe mi kao da se rata povećala, odnosno da je kombi bio skuplji od cijene koju sam za njega platio -, govori ovaj prevoznik.

Slično govori i autoprevoznik Alan Čutuna, koji govori da su prevoznici pogođeni kako rastom cijena goriva tako i nelojalnom konkurencijom.

- Zbog nelojalne konkurencije, nismo u mogućnosti da prilagođavamo cijene transporta, već ih držimo fiksne, jer mušterija ide drugom ponuđaču. Zbog toga, da ne bi bili u gubitku, prevoznici moraju štedjeti na drugim stvarima, poput lošijeg održavanja vozila, na opremi, na svemu. A to je veliki problem -, kaže.

Veliki prevoznici i nisu toliko pogođeni fluktuacijama cijena goriva, dodaje, jer oni imaju niz povlastica od niže cijene goriva na pumpama, drugačiji način plaćanja PDV-a i tako dalje. Takve povlastice manji prevoznici (koji voze samo jedan kamion ili imaju manji firmu, s malim brojem vozila) nemaju, što dovodi do još većeg pritiska i problema za opstanak na tržištu. "I onda je teško opstati", dodaje Čutuna.

Ono što Alića najviše iznenađuje jeste rast cijena u izbornoj godini.

- Navikao sam da nam stalno uzimaju sve što mogu, ali nisam očekivao stalna poskupljenja uoči izbora. Da nam bar malo zamažu oči.

Zbog prirode posla, relativno često putuje u inostranstvo, gdje uglavnom kupuje namirnice za kuću, "po spisku koji mu žena da".

- Tako bar nešto uštedim, jer je puno jeftinije, a sigurno je kvalitetnije nego što bih u Bosni našao -, kaže Alić.

Do prvog ovogodišnjeg poskupljena goriva ove godine je došlo 1. februara, kada je gorivo poskupilo gotovo 13 eurocenti po litru, da bi sredinom aprila cijena "skočila" za gotovo tri eurocenta. Od početka ove sedmice je gorivo skuplje za dodatnih tri eurocenta, ali se očekuje da cijena "naraste" i na dodatnih 5,5 eurocenti. Ukratko, za samo tri mjeseca je litar goriva poskupio za gotovo 20 eurocenti.

Predsjednik mostarske Udruge za unapređenje kvalitete življenja Futura govori da ga ne bilo čudo da se nastavi trend rasta cijena goriva na bh. tržištu.

- Dok god imamo u praksi na terenu neodgovorno ponašanje, sve je moguće očekivati -, kaže Bago.

 

Izvor: Al Jazeera

Foto:  Ilustracija